Klavye dizilimi: http://www.katsbits.com/files/blender/katsbits-blender-shortcut-chart.pdf
Daha detaylı kısayollar: http://www.katsbits.com/tutorials/blender/useful-keyboard-shortcuts.php
Fare Sağ Tuş: Nesne Seç
A: Seçimi kaldır / Herşeyi seç
Fare Sol Tuş: Aksiyonu uygula
G: Nesne seçili ilken G ye bas ve nesneyi hareket ettir
R: Nesneyi döndür
S: Scale yani nesneyi büyült küçült
CTRL+Spacebar(boşluk): Yönlendirme orbitini gizle göster
CTRL+U: o anki ekranınınızı artık blenderın başlangıç ekranı yapar. (Normalde küp nesnesi ile başlar)
Bu buton bulunduğu pencerenin türünü değiştirir. Blenderda her pencerede her türlü menü açılabilir. Bir menüyü kaybettiyseniz File->Load Factory Setting e tıklarayarak menüleri ilk haline getirebilirsiniz.
Yandaki nesneler farenizin fonksiyonlarını değiştirmek için kullanılmaktadır. ok ile nesneyi hareket ettirmek, Oval çizgi ile döndürmek, çizgi ve ucunda kare olan buton ise nesnenin boyutlarını değiştirmek için kullanılır. Kısayolları sırasıyla G R S dir. Bu araçları aynı anda seçebilirsiniz, shift tuşuna basarken çoklu seçim yapabilirsiniz.
Shift+A: Çizim menüsünü farenizin yanına konuşlandırır. Temel nesneleri buradan ekleyebilirsiniz (altta).
Fare Orta Butonuna Basarak Fareyi Oynat: Sahneye bakış açısının değiştir
Fare Orta Butonun İleri Geri: Yaklaş Uzaklaş
Shift+Fare Orta Butonu: Sahneyi sağa sola kaydırır, pan yapar.
Shift+Orta Buton yukarı aşağı: Sahneyi yukarı aşağı kaydır
CRTL+Orta Buton yukarı aşağı: Sahneyi sağa sola kaydır
Ekranın alt menüsünde bulundan LAYERS kareleri sahnenizdeki nesneleri gruplandırmak, toplu şekilde gizleyip göstermek için kullanılabilir. bir kareye tıklayın ve sahneye Shift+A ile bir nesne ekleyin. Sonra başka bir katman kareciğine tıklayın oraya da bir nesne çizin. Katmanları shift e basılı tutarak çoklu seçebilirsiniz. Aynı gizleyip gösterme işlemini Outliner panelinden de yapabilirsiniz (Altta). Gözlere tıklayarak gizle göster yapabilirsiniz. Layerdan farkı burda nesneleri tek tek aç kapa yapabilmenizdir. Layerlarda, bir katmanda kaç nesne varsa hepsi birden kapanıp açılır.
Outliner panelini bulamıyorsanız her panelin sol üstünde bulunan pencere değiştirme butondan açılabilir. (Altta)
Panelleri kullanırken çoğaltabilirsiniz, her panelin sağ üst köşlesinde çapraz çizgiler vardır. Bu çizgiden tutarak yana doğru çekerseniz aynı paneli kopyalamış olursunuz. Sonra pencere değiştirme butonuna basark başka bir panel olarak onu kullanabilirsiniz. 1 ve 2 resimde görülüyor.
Açmış olduğunu panelin kapatma butonu yoktur. Kapatmak için 3. resimdeki gibi panelin çizgisine basılı tutarak diğerinin üstüne doğru sürükleyin ve bırakın kapanacaktır.
Özellikler Penceresi
Sahne veya nesneler hakkında özelliklere erişebileceğiniz, doku atayabileceğiniz, render alabileceğiniz araçları bu pencere barınrırır. Properties Paneli olarak herhangibir panelin Panel menüsünden de açabilirsiniz.
Çoklu ekran kullanıyorsanız pencereleri harici olarak açmak isteyebilirsiniz. Bunun için panellerin sağ üst köşesindeki çizgiye Shift'e basılı tutarak hafifçe sürükleyin ve aynı pencereden yeni bir tane ekrana gelecektir. Bunu istediğiniz ekrana doğru sürükleyebilirsiniz. Veya CTRL+ALT+U ile de yapabilirsiniz.
Ayrıca ekranıki toolbarları(yukarıdaki bir toolbar) kaza ile veya isteyerek de kapatabilirsiniz. kapatmak için üst noktasına gelir okunuz çift yönlü olduğu anda basıp çekmektir. Açmak için de gizlendikten sonra beliren + artı işaretine tıklamanız yeterli.
Programın kullanım ekranını hazır şekillerde değiştirebilirsiniz.
İlk açıldığı hal default seçeneğidir. Diğer görüntü tasarımlarını da deneyebilirsiniz. + Butonu ile kendi tasarımınızı ekleyebilirsiniz.
Peki bir animasyon tasarladınız ve bitti, ama bağlantılı şekilde bir sahneniz daha olacak. Bunun için yeni bir sahne eklemelisiniz. Bunu sahne butonu ile yapabilirsiniz. + butonuna basmanız yeterli.
+ butonuna tıkladığınızda New (yeni boş sahne), Copy Settings
(sahne ayarlarınız aynı kalmak koşulu ile, mesela render ayarları, vb, yeni bir sahne oluşturur), Link Objects (Aynı sahneden bir tane daha çoğaltır ve hangi sahnede değişiklik yaparsanız yapın diğer sahnelerdede aynı değişiklikler gerçekleşir.), Link Object Data (Aynı sahneden bir tane daha oluşur ve nesnelerin yerleri ve kaba şekilleri diğer sahnelerden bağımsızdır, yaptığınız derin değişiklikler, vertextlerle veya poligonlarla şekilleri değiştirme gibi işlemler diğer sahneleri etkiler, genellikle derin değişiklik gerektirmeyen yoğun sahnelerde ram'den harcamamak işçin kullanılır.) Ram probleminiz yoksa Full Copy seçebilirsiniz. Her şeyi tamamen yeni bir kopya olarak oluşturur. Yapacağınız hiçbir değişiklik diğer sahneleri etkilemez.Tab Tuşu ile nesneleri Edit Mod'da düzenleyebilir, noktları, yüzeyleri ve kenarlarını dağa sola çekebilirsiniz.
Düzenleme modunda turuncu ile seçilmiş araçları kullanarak nesnelerinizin kırmızı ile çizilmiş noktalarına, kenarlarına ve yüzeylerinde değişiklikler yapabilirsiniz. Tab tuşuna basarak tekrar Object Moda geri dönebilir ve yeni nesneler oluşturabilirsiniz.
CTRL+Tab ile daha fazla moda geçiş yapabilirsiniz. doku atama, karakter animasyonları için rigleme gibi işlerde kullanılan modlardır bunlar.
CTRL+Fare Orta Butona basarken fareyi kımıldatırsanız panelleriniz büyülüp küçülecektir.
Herhangibir menü butonunun üzerinde SHIFT+CTRL+C ye basarsanız o işleme ait pyhton kodunu kopyalamış olursunuz. Aynı işlemi menülerde istediğiniz araca, butona, seçim alanına sağ tıklayarak Copy Data Path veya Copy Phyton Command ile de kopyalayabilirsiniz. Bu size kod yazarken veya yeni araçlar geliştirirken kolaylık sağlayacaktır.
3D sahnenizin bakış açısını değiştirmek için Sayısal Tuş takımınız var ise 12346789, 5 hariç tuşlar ile sahneyi döndürebilirsiniz. 5 tuşu Perspektifi <-> Ortografiğe çevirir. Ortografik görüntüde hizalamaları daha iyi yapabilirsiniz. 0 ile sahnede kamera var ise kamera açısından bakabilirsiniz. Birden çok kamera varsa kameraya sağ tıklayıp CTRL+0 ile o kamera açısına geçebilirsiniz. Render alırken kamerayı seçmek için yine CTRL+0 ile seçili kamerayı default yapabilirsiniz. Ayrıca CTRL veya Shift ve sayısal tuş kombinasyonları ile farklı açılara da geçebilirsiniz.
Sayısal Tuş takımınızın yanındaki + ve - ile sahneye yaklaşıp uzaklaşabilirsiniz. / ile seçili nesneye odak alabilirsiniz aynı tuşla geri dönebilirsiniz. Farenizin tekerini döndürerek de yaklaşıp uzaklaşabilirsiniz. Ama bir süre sonra artık yaklaşmadığını farkedeceksiniz, bir sınır var. Sınırsız bir şekilde yaklaşmak için CTRL+SHIFT+FareYuvarlağınaBasılı farenizi ileri geri hareket ettirin.
Üstteki resimde de görebileceğiniz gibi ekranınızı 4 pencereye bölmek için CTRL ALT+Q tuşlarına basabilirsiniz. 3ds max kullananlar için daha rahat bir çalışma sağlayacaktır.
Shift+F kombinasyonu ile sahnede uçabilirsiniz (sahnede herhangibir nesne seçili olmamalıdır aksi halde kopyalama işlemi yapıyor. Seçimleri kaldırmak için a harfine 2 kere basın), klavyenizin yön/asdw tuşları ve farenizi hareket ettirerek sahnede serbest bir şekilde hareket edebilirsiniz. ESC ye basarsanız başladığnız ilk komuna geri dönersiniz, farenizin sol tuşuna basarak da o an baktığınız açıda kalırsınız ve o açıdan çalışmaya devam edebilirsiniz.
Sahnenizde çalışma ekranını şeklini değiştirmek için alt menüde bulunan Viewport Shading butonuna tıklayabilir veya Z , Shift+Z, Alt+Z, Shift+Alt+Z butonlarına tıklayabilirsiniz. Yapacağınız değişiklikler aşağıdaki şekilde özetlenmiştir.
3D Ekranında Bazı Araçlar
Klavyenizden N harfine veya ekranın altında bulunan 3D araç çucuğunda bulunan View->Properties e tıklarsanız ekranınız ile alakalı ayarlara gelirsiniz.
Bakış açınızın bir nesneye kilitlenmesi için Lock To Object seçeneğinden sahnedeki nesnenizi seçebilirsiniz. Bu sayede ekranı ne tarafa döndürürseniz döndürün pivot noktanız seçtiğiniz nesne olacaktır. Hemen altında Lock to Cursor yani sahneyi fareye kilitle. Bunu işaretlediğiniz taktirde farenizin sol tuşu ile sahnede bir yere tıklarsanız ekran oraya ortalanacaktır. Keza numlock tuşunun yanındaki / butonu ile de istenilen nesneye odaklanabilirsiniz.
Nesneleri hareket ettirmede bazı kısa yollar;
Farenin Sağ Kliği ile nesneyi sürükleyin, aynı işi sadece G tuşuna bastıktan sonra da yapabilirsiniz.
G tuşuna bastıktan sonra X, Y veya Z tuşlarından birine basarsanız nesneyi bu koordinatlarda hareket etmeye kitlersiniz. G ye bastıktan sonra hareket ettirme çok hızlı geliyorsa Shift tuşuna basılı tutarsanız daha yavaşça hareket ettirebilirsiniz.
Nesneleri Resetlemek;
Nesne üzerinde birçok değişiklik yapmışsınızdır ilk haline geri gelmesini isteyebilirsiniz. ALT+S/R/G kombinasyonlarından biri ile istediğiniz özelliğini resetleyebilirsiniz.
Birden çok nesneniz benzer şekildemi hareket etmesi gerekiyor o zaman Orantılı Düzenleme (Proportional Editing) butonu ile
nesnenizin etrafındaki objeleri onunla orantılı hareket ettirebilirsiniz. Orantının nasıl olacağını hemen yanındaki seçeneklerden seçebilirsiniz. Sonra nesnenize gelip örnek olarak G tuşuna basıl ve Z tuşu ile dikey eksende nesnenizi hareket ettirin. Çok bir fark göremeyebilirsiniz ama farenizin orta butonunu döndürdüğünüzde veya PAGEUP PAGEDOWN butonlarına bastığınızda etki alanınızı arttırdığınızı/azalttığınızı göreceksiniz. Etki alanına giren diğer nesneler de belli oranda nesnenizin hareketini gerçekleştirecektir. Aşağıda örneklerini görebilirsiniz.
Düz Hali, nesneyi seç G ye ve Z ye bas, farenin orta butonu ile etki alanını genişletOrantı seçeneği random seçilmiş
Orantı sçeeneği linear seçilmiş
Orantı seçeneği sphere seçilmiş. Etki alanı da büyük bir yuvarlak şeklinde gözükmekte.